Sataa. Nukahdin eilenkin jo ennen kymmentä. Laitoin videon nauhoittamaan BB:n. Mennään työvoimatoimistoon Raisioon nyt aamulla. Yli kaksi vuotta tulin toimeen omillani. Huhtikuussa tuli työttömyyskortistoon meno eteen, kun en tänä vuonna saanut Taiteen keskustoimikunnalta apurahaa, ja tajusin kerralla että minun luottoni ns. korkeakulttuuripiireissä oli loppuun käytetty.  

Puoliuppoamaisillaan olevalla purrellani oli edessä kurssintarkistuksen aika.

Kesä oli yhtä kituuttelua. Säästettiin muuttoa varten, mitään ei oikeastaan tehty. Kerran, pari, käytiin ulkona syömässä. Työvoimatoimistossa ilmottautumistani työttömäksi työnhakijaksi ei otettu vakavasti oikeastaan ollenkaan. Minua kehotettiin kautta rantain ottamaan yhteyttä lääkäriini, jonka teinkin, ja siirrettiin suoraan kuntoutuspuolelle. Saa nähdä mikä Raisiossa nyt odottaa. Sanon että haluaisin päästä kuntoutusohjaajalle, jos vain mahdollista. Laitoin kyllä hiljakkoin pari apuraha-anomusta vetämään, mutta en jaksa uskoa niihin, ja vaikka niistä jomman kumman saisinkin, ei niillä elä. Kela:ssa sanoivat että jokaisella Suomen kansalaisella on oikeus perustoimeentuloon - tarkoittivat että minun kannattaa ajaa sairauspäiväraha, tai kuntoutusraha asiaa eteenpäin, johon toimeen olen ryhtynytkin. Olen tehnyt monia erilaisia työllisyystuki- ym. töitä. Kaikkea aina purjonnostosta, siivoamisen kautta varastomiehen hommiin. Olen tottunut mihin tahansa. Tulkoon mitä tulee. Ei pelota mikään edessä oleva.

Paitsi se että en pääsekään jatkamaan terapiaa, tai että lääkitystäni muutetaan siten että en enää tunnista itseäni.

                                             *          *          *

Raision työvoimatoimistossa meni saman kaavan mukaan kuin Turussakin. Ehdin tuskin istua, kun virkailija tietojani silmäiltyään huomautti ääntään madaltaen että sinä kuulut kuntoutuspuolelle, ja kysyi onko minulla B-lausuntoa mukana.

Sanoin että minulla on lääkäri 5. päivä.

Virkailija nyökäytti päätään, ja nakutti uudet yhteystiedot ym. koneelle.

Koko homma oli siinä. Tultiin linja-autolla takaisin Naantaliin. Käytiin kaupassa, käveltiin kilometrin matka kotiin, ja alettiin valmistaa ruokaa.

Pitäisikö minun vaihtaa sivupohjaa? Olen kyllä ollut tähän nykyiseen tyytyväinen, vaikka onkin valmis pohja?

                                                *          *          *

Vaihdoin Herkun tekemään. Mitä mieltä?