Työvoimaviranomaisilta tuli tänään tiukkasävyinen kysely. Minulta pyydettiin selvitystä yritystoiminnastani. Täytettävä kaavake sisälsi neljä sivua, joista kolmesta en ymmärtänyt mitään.

Sen ainoan sivun, josta jotain käsitin, täytin huolellisesti. Selitin, että yrittäjänä minulla ei ole mitään tuloja, menoja senkin edestä. Kohtaan, jossa kysyttiin, onko minulla kustannussopimusta tulevasta kirjasta, vastasin, että ei, eikä minulla mitään kustannussopimuksia ikinä ole ollutkaan, kaikki minkä olen painattanut ja julkaissut, olen tehnyt omalla kustannuksellani, myyntivoitoista on naurettavaa edes puhua.

Läksin viemään papereita työvoimatoimistoon Raisioon saman tien. Ajattelin, että mitä pikemmin asia tulee selvitetyksi, sen parempi.

Ystävällinen vastaanottovirkailija oli asiani suhteen epävarman oloinen. Virkailija ei tiennyt, miten suhtautua siihen, että olin jättänyt kolme sivua tyhjäksi. Sanoin kuten asia oli, minun on mahdotonta vastata näihin kysymyksiin, kun ne ei kosketa minua, eikä tilannettani mitenkään. Virkailija meni sivuhuoneeseen kysymään neuvoa, ja huomautti, sinullahan on nämä hoitoasiatkin kesken, niistä sinun pitäisi ilmoitella meille päin ensi viikolla.  Minä nyökyttelin päätäni. Virkailija kävi jonkun toisen työntekijän kanssa pitkän neuvonpidon. Palattuaan virkailija sanoi, ruksaa nyt kuitenkin tuo kohta jossa kysytään, onko muuta yritystoimintaa. Minä ruksasin, että ei, ei ole mitään muuta yritystoimintaa kirjoittamisen lisäksi. Virkailija mietti ääneen, meneeköhän tämä nyt sitten näin...

Pirullinen juttu. Jäi hutera ja pelokas olo. En olisi kaivannut tämän tyyppistä käden vääntöä ja paperisotaa, juuri kun on sairaspäiväraha-asiat kesken. Maanataina lääkäri. Jos kaikki menee hyvin, aloitan deprakin-lääkityksen jo ensi viikolla, terapian mahdollisesti ennen Joulua.

Miten tässä lopulta käy?

Tarvitsen nyt ehdottomasti aikaa. Paljon aikaa, turvallisuutta, vastaan tulemista aitojen toiselta puolelta, hyvässä hengessä käytäviä neuvotteluja eri osapuolten, lääkärin, psykiatrin, työvoimatoimiston, KELA:n jne. kanssa. 

Kurjaa jos alkavat prässäämään minua tällaisessa tilanteessa, kun ponnistelen ilman painostamistakin tosissani.