Kummallisia unia taas. Seisoin keskellä yötä, ahdistuneena, Turun torilla odottamassa linja-autoa. Kaikkien muitten matkustajien autot tulivat ajallaan, mutta minun bussia ei näkynyt missään. Juoksin hädissäni siksakkia Eerikinkadulla puolelta toiselle, pysäkiltä pysäkille, tiirasin silmät sirillään jonnekin horisonttiin. Olin hyvin hätääntynyt. Tiesin että viimeinen tilaisuuteni - yöautokin, oli jo mennyt. Kukaan ei tunnistanut minua, eikä minulla ollut viinaa, lääkkeitä eikä tupakkaa. Istuin katukivetykselle parkumaan. Olin varma, että tulisin pian lopullisesti hulluksi.

Uni johtui eilen ottamistani opamoxeista, eivät sovi minulle samalla tavoin kuin oxaminit, vaikka rauhoittavatkin hyvin. Tunsin luultavasti unen läpi että jotain oli nyt eri tavalla kuin tavallisesti.

Joudun kantamaan tuota alkoholiriippuusdiagnoosia ristinäni koko loppuelämäni, vaikka olen ollut vieroittuneena pitkään. Asia on minulle itselleni arka - en puhu siitä mielelläni. Edellispäivänä viina tuli kuitenkin taas kerran, lääkärikäynnillä, esille. Vetosin siihen mihin jokainen alkoholisti, että olen siinä mielessä erilainen juoppo kuin muut, että tiettyinä elämänjaksoina minä olen todella tarvinnut viinaa selvitäkseni hengissä, vaikka sittemmin olinkin, useampaan otteeseen, kuolla liiallisen alkoholin käytön vuoksi.

Tajusin kyllä miten hataralla pohjalla tarinoineni liikuin,

mutta yhtä vaikeaa kuin minun on puhua ihmisistä mitään pahaa, minun on sanoa viinasta pahaa sanaa,

helpompi itselleni olisi jos siihen pystyisin.

Alkoholiriippuvuus ( alkoholismi ), Terveyskirjasto

Liisa nukkuu vielä, minä kirjoitan. Yläkerran lapsi itkee, herää samaan aikaan joka aamu minun kanssa. Nauratti eilen BB Kaarlon reaktio saatuaan tietää ratkaisun arvoitukseen, jota olivat arvuutelleet koko päivän talossa. Tämä vastaushan on pelkkää paskaa, K toisteli toistelemistaan neuroottisen ja pöllämystyneen oloisena, ja haroi hiuksiaan. Muut eivät tuntuneet ymmärtävän K:n raivoa lähennellyttä suuttumasta, joka lisäsi K:n kiukkua entisestään.

Pelkkää paskaa!

                                          *          *          *

Laitoin blogilistan suosikkini näkymään päivitysjärjestyksessä. Olen taistellut ylipitkäksi venähtäneen suosikkilistani kanssa jo jonkin aikaa, harmittanut kun en ole voinut laittaa kaikkia tilanpuutteen vuoksi esille. Laatikko näyttää 20 otsikkoa kerrallaan. Löysin ohjeet täältä.