285324.jpg

Saaren länsipäässä on kallioinen kohta. Ongin, tai virvelöin mielelläni siellä. Itäpuolella on kivikkoa ja kaislikkoa. Kyykäärmeitten kylpylä. Rupista maastoa liikkua. Niksauttaa nilkkansa helposti.

Tänään ei tullut ahventakaan. Paistettava kananmunia ja makkaraa illalla, jos voita jäljellä. Hauki ei liiku, eikä kuha. Jalat, niska ja kädet puutuu. Istun vähäksi aikaa. Polvet rutsahtavat. Olen heitellyt uistinta neljättä tuntia. Ranteissa alkaa tuntua. Syön kinkkuleipää. Juon pari mukillista paksua pannukahvia. Ukkosta ilmassa. Paita likimärkä. Shortsit liimautuu sääriin. Meri kimmeltää kauniisti. Tekisi mieli pulahtaa uimaan, mutta en halua kastella hiuksia. 

Venereitti kulkee aivan läheltä. Muskelijahtien jälkeen, isoja purjeveneitä ihmisillä eniten. Miten lienee kelläkin varaa. Tasaisin väliajoin joku iloinen lomalainen nostaa kätensä tervehdykseen. Vilkutan takaisin. Jotkut huutavat ruotsiksi jotain. Teeskentelen ymmärtäväni, ja vastaan jaa, jaa. Seitsemänkymmentäluvun alussa saattoi toisinaan nähdä Presidentti Kekkosen seurueineen ajavan huvipurrella ohitse. Näin kuulee kylillä väitettävän. Koiviston aikana kaikki muuttui. Ei ollut ottaa edes jouluhaukea vastaan.

Väsyttää. Jo pitkään olen nukkunut huonosti.

Ympärilläni on vaikeasti sairaita ihmisiä. Suurinta osaa heistä ei enää paria vuotta myöhemmin ole. Lopuilla on edessä syvä muodonmuutos. Suru keinuu mustana kaikkialla. Raskaampaa ei voisi olla. Monet tahtovat puhua minulle. Kaikilla tuntuu olevan jotakin sydämellään. Kaikilla on vimmainen uskoutumisen tarve. Jokainen on omalla asiallaan. Jokainen pelkää tulevansa jätetyksi, jäävänsä yksin. Juon usein. Haluan omiin maailmoihini. En jaksa vetää yksin koko rekeä. Kukaan ei halua osallistua. Kaikki haluaisivat osansa, ponnistelematta, mutta minulla ei ole mistä jakaa.

Pelastautukoon ken voi.

Olen ainoa, joka tekee suunnitelmia. Olen ainoa, joka katsoo luottavaisena tulevaisuuteen. Olen ainoa, jolla on jalat maassa edes jollain järjen tasolla,

vaikka ei uskoisi.

Saan kaikkien vihat päälleni. En pelkää äkkijyrkkiä ratkaisuja. En pelkää lähteä saatuani kusirajaan saakka tarpeekseni.

Sataa lorottaa, mutta minulla ei ole kiire. Olen varma asiastani. Vedän kesähatun syvemmälle silmille. Pysyy rillit kuivana. Käärin toisen leivän takaisin paperiin, ja panen reppuun.

Mökille ei ole pitkä matka.

Parisataa metriä vain, hyvin merkattua polkua.