Sain eilen tietää, että Kuvitar lopettaa toimintansa. Kuvitar on palvelukustantamo jonka kanssa olen tehnyt yhteistyötä viimeiset kahdeksan vuotta. Kuvitaren kautta saattoi maksua vastaan teettää kirjan, saada sille hyvän editoinnin, sekä levityksen kirjastoihin, kirjakauppoihin jne. Todella surullinen olo. Omakustantajana tämä oli minulle kova isku. Ilman ammattitaitoista kielenhuoltajaa olen tällä koulutaustalla käytännössä täysin kusessa. Aivan turha edes ajatella uutta kirjaa. No, eipä tässä mitään ihmeellisiä suunnitelmia sillä saralla kyllä alla ollutkaan. Mutta kurja tietää, että nyt ei ole enää mitään taustajoukkoja takana. Uusia en jaksa edes hakea. Olen melkolailla kurkkuani myöten täynnä näitä kirjoittamiseen liittyviä ympyröitä. Kolmekymmentä vuotta tätä kuraa alkaa väkisinkin tuntua jossain. Alkoi jo ajat sitten. En ole enää kymmeneen vuoteen jaksanut tehdä paljon yhtään pr-työtä kirjojeni eteen, ja se on sitten näkynyt tietysti myynnissäkin. Ihme, kun ylipäätään näillä taudeilla ja lääkityksillä olen jaksanut mitään kirjoittaakaan. Enkä varmaan olisi kirjoittanutkaan, ellei mt-asiat, joista kirjani enimmäkseen kertovat, olisi olleet niin lähellä sydäntä. 

Toki voisin etsiä uuden palvelukustantamon, mutta ei siinä oikein ole järkeä. Kuvitaren hintojen kanssa ei yksikään näistä muista pysty kilpailemaan. Melkein aina kun teetin uuden kirjan Kuvitarella, minulla oli edellisestä kirjasta myyntituloja sisällä ja sain melko paljon alennusta painatuslaskuun. Toisekseen kirjani käsittelevät niin arkoja aiheita, että tekstien ymmärtämiseen tarvitsen jonkun joka tuntee kirjojani ja minua ihmisenä jo ennestään, eikä säikähdä vähästä. Minun on sitä paitsi vaikea luoda mitään uusia ihmiskontakteja, kun elämä pyörii enimmäkseen mt-toimiston, apteekin, kaupan ja kodin välissä. Turkua pidemmällä en ole käynyt viiteentoista vuoteen. 

Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mediapinta, entinen Pilot, on tietenkin yksi vaihtoehto, olen siellä yhden kirjan aikoinaan teettänytkin. Mutta toisaalta yksi ja sama, kun minulla ei edes ole mitään uusia tekstejäkään. Harmittaa vain pirusti, kun tähän saakka olen aina voinut sanoa kirjoistani kysyville ihmisille, että menkää Kuvitaren sivuille. Nyt sitä mahdollisuutta ei enää ole.

Täytyy varmaan alkaa lähipäivinä poistaa eri puolilta nettiä noita Kuvitaren linkkejä. Muutama on tässä blogissakin.