Leeviä ei alle kahden promillen kännissä näe ikinä. Ja parempi niin, selvänä se on vieläkin vaikeampi ihminen kuin huppelissa. Leevi on alkoholisti, rapajuoppo. Ryyppääminen on Leeville kaikki kaikessa. Leevi ei tule ihmisten ilmoille selvin päin. Ei koskaan, ei se kehtaisikaan. Leevi tahtoo vain ja ainoastaan juoda, ja varastaa ja huijata rahaa kaikilta mahdollisilta muilta ihmisiltä voidakseen juoda lisää. Leevi ei voi kuvitellakaan mitään muuta elämäntyyliä. Viina on Leeville kaikki kaikessa. Viina on Leeville tärkeämpää kuin seksi, ruoka, työnteko, maine, kunnia, raha ja rakkaus yhteensä. Ilman viinaa Leevi ei olisi mitään. Kolmen vartin pätikän Leijonaa vedettyään Leevi on einsteinmainen suurmies, kaikkien ketkujen ketku, rikollinen nero jonka hyppysissä mitä hulluimmatkin juiputus, ja huijaussuunnitelmat realisoituivat hetkessä kylmäksi käteiseksi. Ihme sinänsä että itsepetoksen suurruhtinas, runoilija Bertil Lageroos ja Leevi eivät tee yhteistyötä.

Leevi ei voi ymmärtää ihmisiä jotka tahtovat tehdä elämästään jotakin, menestyä tai päästä jostakin johonkin.

Mitä järkeä on tehdä mitään? miksi tehdä mitään kun koska tahansa voi vetää perseet olalle? mitä järkeä on tehdä työtä? Leevi ihmettele.

- Kaipa siinä jotakin järkeä on, minä sanon.

- Niin.

- Ainakin joidenkin mielestä.

Vuosien varrella olen kuullut, työn tekemisen turhuuteen liittyen Leevin suusta kaiken mahdollisen. Työtä, työtä, työtä! voi vittu mitä lässytystä, Leevi jäpättää. Miksi ihmeessä olla selvin päin, jos kerran varojen puolesta voi jatkuvasti olla kännissä? Leevi halveksii opiskelijoita, pätkätyöläisiä, työharjoittelijoita ja töissä käyviä normaaleja ihmisiä. Niitä jotka pärjäävät tässä yhteiskunnassa. Niitä joilla on omaisuutta, perhettä, ystäviä ja lapsia. Niitä jotka tulevat toinen toistensa kanssa toimeen.

Leevin saa hetkessä pois raiteiltaan jos sille puhuu katkaisuasemasta, mielisairaalasta tai viikon kahden juomistauosta. Leevi ei usko Tertun olevan hänestä aidosti huolissaan.

- Sitten vielä kun Terttu on niin helvetin rumakin, Leevi voihkii.

- Olisit ajatellut sitä asiaa silloin kun sen otit, minä sanon.

- Terttu ei ymmärrä minua. Jos Terttu ymmärtäisi minua, minä ymmärtäisin häntä ja kaikki olisi paljon paremmin, Leevi sanoo.

- Niin.

- Terttu ei ole koskaan ymmärtänyt minua. Jos olisi ymmärtänyt, minä olisin ymmärtänyt häntä ja hän minua eikä meillä olisi ollut mitään ongelmia, ei mitään suuria ainakaan. Mutta kun Terttu ei ymmärrä minua, ei yhtään. Miten se voi olla ymmärtämättä minua? minua? valittaa ja räyhää vain, lyökin vielä perkele.

- Lyö?

- Jos minä löisin Terttua, istuisin vittu linnassa yli talven. Mutta kun lyöjänä on nainen ja lyönnin kohteena mies, niin seurauksena ei ole muuta kuin naisasialiitolta kukkalähetys ja minulle jumalauta musta silmä.

- Voi olla.

- Terttu ei ymmärrä minua lainkaan, tuskin se ymmärtää ketään. Minä en ainakaan ymmärrä sitä. Kerran se hakkasi minua neljätoista minuuttia jakoavaimella sormille niin että kuljin käsi paketissa koko kesän.

- Kyllä minä sen muistan, minä sanon.

- Toisella kertaa sain ilmakivääristä neljä patia reiteen. Vahingossapa tietenkin, Tertun myöhempien selitysten mukaan.

- Kännissä tulee tehtyä kaikenlaista.

- Niinpä niin, mutta uskaltaako sen hullun emakon kanssa asuakaan? pääsen hengestäni vielä joku kaunis kerta. Töihin se minua patistamassa jatkuvasti on. Töihin! minua! Millä minä muka näillä jaloilla tai tällä hermostolla mihinkään töihin menen?

- Vaikea sanoa.

- Jos Terttu ymmärtäisi minua, mitään hätää ei olisi. Mutta kun Terttu ei ymmärrä minua, ei ollenkaan. Ei pätkän pätkää. Ja siksi minä en ymmärrä Terttua. Miten voisinkaan ymmärtää, kun hän ei ymmärrä minua? Voiko toisen ihmisen ymmärtäminen olla niin vaikeaa? Voiko? Mikä sitä naista vaivaa? Miten ihmeessä Terttu voi kuvitella, että minä menisin töihin? Minä? Eikö Terttu ollenkaan tunne minua? Ainakaan se ei ymmärrä minua. Ei yhtään, eikä ole milloinkaan ymmärtänyt. En minä ole töissä käyvää tyyppiä. Jokainen sen tietää, vaan ei Terttu. Ero tästä tulee väkisinkin. Mitä muuta voisi tullakaan, kun Terttu ei ymmärrä minua. Jos ymmärtäisi, minä ymmärtäisin häntä.