Kahvi melkein loppu, ja vieraita tulossa. Muistin eilen kaupassa käydessä kaiken muun paitsi kahvin. Tämänkö takia täytyy nyt lähteä heti aamusta kävelemään? Uusi pesukone saapui eilen. Oli jokin kummallinen kuljetusfirma. Äijillä ei ollut kärryjä ollenkaan, kantoivat koneen käsillään meille. Hölmöläisten hommaa, ukkojen selät paskana ennen kuin täyttävät viittäkymmentä, ellei jo ennemminkin.

Pimeää. Toivottavasti tulee aurinkoinen päivä. Pelottaa tämä viikko, ylihuominen lääkärille meno ym. Olen vetänyt isoimpia linjoja paperille valmiiksi, jotta tiedän mitä puhua terveyskeskuksessa, mutta ei tunnu mukavalta silti. Edellinen lääkärini oli hajamielinen ja puolikuuro, eikä suostunut käyttämään kuulolaitetta, ellei kokenut siihen välttämätöntä pakkoa. Syntyi monesti ikäviä ja kiusallisia tilanteita. Kerrankin papereihin tuli merkintä ei kuumetta, kun minä kerroin että meillä ei ole kuumemittaria. Toisella kerralla jouduin thyroxin kuurille, vaikka minulla on kilpirauhanen aivan kunnossa, sain lääkemyrkytyksen, ja olin kuolla.

Valitin thyroxinin tuomista oudoista oireista moneen otteeseen,

joka kerta papereissani lukenut, kahdeksankymmentä ja yhdeksänkymmentälukujen muotisana,  paniikkihäiriö vedettiin esiin, ja juttu lakaistiin sen varjolla maton alle,

mitään ei auttanut, vaikka vakuutin, että en ainakaan itse miellä itseäni panikoijaksi, sen paremmin kuin vaimonikaan, vaan suht selväjärkiseksi ja rauhalliseksi ihmiseksi,

ja että minun kuvottavalle pahalle ololleni on tällä kertaa löydettävissä kylläkin jotkin  muutkin, kuin korvien välissä piilevät, syyt.

Lääkäri esitti että minun olisi hyvä aloittaa optiparin käyttö rinnakkain thyroxinin kanssa, jotta saisin hermoni kuntoon.

Viikkoa myöhemmin tuli ambulanssi.

Olin toipilaana, sairaspäivärahalla, koko kevään ja kesän.

Työvoimatoimiston psykologi sanoi myöhemmin, että tuosta sinä voisit jo nostaa jutun. Minä sanoin siihen että

jaa.

207259.jpg

Vertaisuutta ja sen vaikutuksia tanssin keinoin tutkiva video. Koreografia: tanssija Riikka Kekäläinen. Ohjaus: Tarja ja Timo Lapila. Käsikirjoitus: Marja Tyybäkinoja. 2004.

Mielenterveyden keskusliiton verkkokauppa