Liisa lähti viikonlopuksi kyläilemään Turkuun. Minä jäin kotiin, kun en ikinä tahdo tavata ketään. Aion panna elämän risaiseksi. Vietän kunnon poikamieslauantain. Syön pizzaa, juon colaa ja katson taivaskanavilta Texas Hold ' Emiä ( pokeria ), Simpsoneita ja Disney Channelia.

Yö ei kylläkään luvannut tältä päivältä suuria. Aivan helvetillisiä painajaisia taas nukahtamisesta heräämiseen saakka. Voiko tällainenkaan olla ihmiselle hyväksi? Läksin heti herättyä kävelemään, kuten joka aamu, ellei säryt ole vieneet jalkoja alta. Oli aivan hiljaista kaikkialla. Kuorin muussiperunat kun tulin kotiin, paistoin kanaa, otin lääkkeen ja aloin kirjoittamaan. Kello vasta kahdeksan. Haukotus.

Kummallista olla yksin.

Kävin aikoinaan tanssikurssit serkkuni kanssa, kun en enää sen aikaiselta puutteeltani muutakaan keksinyt. Olin varma että tie casanovaksi aukeaisi sillä tavoin, mutta paskanmarjat minä mitään tanssimaan oppinut. Intoa olisi kyllä ollut, sävelkorvaakin, ja rytmitajua, mutta minulta puuttui selkärangan kohdalta jotain ehdottoman välttämätöntä tanssitaidon oppimisen kannalta;

minä en osannut viedä.

Koin luonnon vastaiseksi ajatuksen siitä, että minä näyttäisin kenellekään naiselle suuntaa, kun en kyennyt sitä tekemään itsellenikään.

Tanssiurani jäi lyhyeen. Menin kurssit käytyäni tasan kerran tanssiravintola Thrinaxiin, kahden minulle uppo-oudon juopahtaneen miehen kanssa. Olimme tutustuneet aiemmin illalla melkoisessa pätkässä ja laitamyötäisessä Ellissä ja Gunnarissa, käyneet pitkät neuvottelut, ja päättäneet valloittaa Turun tanssiparketit.

En aivan varmaksi muista, mitä siitä eteenpäin tapahtui, mutta jossain vaiheessa iltaa istuin joka tapauksessa yksin tuskaisen ja mustasukkaisen oloisena pöydässä, kahden muun tanssittaessa paikan kauneimpia ja ihanimpia naisia, - ja etsin katseellani lähintä peliautomaattia.

Seuraavaksi olin muistaakseni Hämeenkadulla, tai jotain sen suuntaista.

Oli, miten oli, Pentti Viherluodon Aamu Airistolla on kaunis sävelmä.

Lavatanssit:

"Tansseissa pukeutumisen tulee olla yhtä aikaa käytännöllistä, tyylikästä ja mukavaa. Illan viilenemiseen kannattaa varautua vaikkapa lämpimällä neuleella. Kengissä taas tulee olla sopivassa suhteessa pitoa ja liukkautta."

Miten lavatansseissa käyttäydytään?