Vuonna 2002 tva sanoo kokeneensa hermoromahduksen , jonka myötä elämä on muuttunut...

330798.jpg

Silirimpsis sileä tie...

Liikuttava dokumentti tuli eilen Vexi Salmesta.

Kuvaamassa. Kaksi oravaa kirmaili pitkin kuusen runkoa. Ehtivät puun latvuksiin ennen kuin sain kameran esiin. Liian vikkeliä minulle. En tiedä minne katosivat. Liisa epäili, että syvemmälle metsään. Osa kuvista onnistui hyvin, merikuvat varsinkin.

Outo uni yöllä. Minua juhlivat kaikki. Seisoin kadulla ja ihmettelin asiaa. Kämppä oli täynnä toimittajia, kuvaajia, ystäviä, tuttavia, sukulaisia, viihdealan ihmisiä, poliitikkoja. En mahtunut itse sisälle. Hermostuin kovasti. En tiennyt, mitä tehdä. Kysyin joiltakin paikalla olijoilta, mihin minä nyt menen. Sinä olet sankari, minulle vastattiin. Mitä hyötyä siitä on, kun minulle ei enää ole tilaa omassa kodissani? minä kysyin. Kukaan ei tuntunut ymmärtävän minun hätääni. Hyppäsin polkupyörän selkään, läksin laskettelemaan pitkin Brahenkatua ja mietin, missä Liisa on. Minulle aplodeerattiin ja hurrattiin, jotkut heiluttivat lippuja ja viirejä. Ajattelin, että kaikki ovat tulleet seinähulluiksi. Kokeilin taskuja. Lääkkeeni olivat kadonneet jonnekin. Sitten heräsin lorinaan. Kello oli puoli viisi. Kysyin, mikä tuo ääni on? Liisa taputti minua kädelle ja sanoi, naapuri meni vessaan.

...visuaalista ja sosiaalista hahmotuskykyä sekä tarkkuutta edellyttävä päättelytehtävä sujuu erittäin heikosti. Myös olennaisten yksityiskohtien erottelu visuaalisesta materiaalista sujuu tavanomaista heikommin...

...mielenterveyden hoidon suhteen tva toivoo harvajaksoista seuranta- ja tukikontaktia loppuelämäkseen sekä lääkityksen tarkistamista...

...tvan kertoman ja tutkimustulosten valossa tvan toive pysyvän tuki- ja seurantakontaktin saamisesta vaikuttaa aiheelliselta...

Anoppi tulee huomenna meille. Syödään jotain hyvää ja höpistään. Pitkä matka vanhalle ihmiselle Turusta tänne. Mennään pysäkille vastaan puolilta päivin.